Wat wil een sollicitant lezen?

Als organisatie wil je zoveel mogelijk gekwalificeerde mensen aantrekken voor het vervullen van vacatures. Je wilt hen interesseren om bij jouw organisatie te komen werken. Dat lukt niet alleen met een functiebeschrijving. Daar is meer voor nodig, zoals goede content. Content marketing specialisten Mary Wienkers en James Ellis zetten 10 onderwerpen op een rij waaraan je aandacht zou moeten besteden.

Overzicht van het W&S-traject
Vertel een sollicitant hoe het w&s-traject eruit ziet, zodat  vragen daarover proactief worden beantwoord. Uit welke stappen bestaat bijvoorbeeld de selectieprocedure? Bezoekers verlaten een carrièresite vaak zonder te solliciteren omdat ze onzeker zijn, ze niet weten wat er van hen verwacht wordt. Je kunt hier ook informatie geven over bij welke persoon men terecht kan bij (andere) vragen.

Hoe ziet de baan er werkelijk uit: "Een dag uit het leven van"

Heb je een regelmatig terugkerende vacature? Beschrijf dan hoe een dag voor iemand in deze functie eruit ziet. Laat zien welke vergaderingen deze persoon bijwoont, aan welke projecten gewerkt wordt en wie de collega's zijn. Het moet een authentiek verhaal zijn waarin iemand zich kan verplaatsen.

Locatie
Laat potentiële sollicitanten het kantoor zien door middel van foto's of een virtuele tour. Ze kunnen zich dan een voorstelling maken van hoe het is om daar te werken en proeven de cultuur. Tevens kan een beschrijving gegeven worden van de buurt. Zijn er lunchgelegenheden? Kun je er makkelijk parkeren? Etc.

"Wat kun je in de eerste 90 dagen verwachten?"
Beschrijf het onboarding proces. Hoe ga je ingewerkt worden? Door wie? Vorm je samen met andere starters een groep? Ook dit helpt weer onzekerheid te verminderen en biedt de potentiële sollicitant de mogelijkheid om zich voor te stellen hoe het is om te werken voor jouw organisatie.

Tips van toekomstige collega's
Vraag collega's met verschillende functies, van verschillende afdelingen om iets opmerkelijks over de organisatie te vertellen, om 5 vragen te beantwoorden (bijvoorbeeld: Wat is het beste advies dat je hier hebt gekregen? Wat zou je willen dat je vertelt was voordat je hier kwam werken?) of om tips te geven. De sollicitant krijgt carrièreadvies en leert mensen kennen waarmee samengewerkt gaat worden.

Cultuur
In wat voor organisatie kom je terecht? Door bijvoorbeeld foto's van bedrijfsfeesten, vrijwilligersactiviteiten of bijeenkomsten te delen krijgt een potentiële medewerker een beeld van de organisatie. Laat medewerkers vertellen over bijvoorbeeld leuke activiteiten en bijeenkomsten. Dit geeft een authentiek beeld van de sfeer en de cultuur.

Carrièrepad
Welke trainings- en opleidingsmogelijkheden zijn er? Welke ruimte krijg je om je ambities waar te maken? Vertel over de mogelijkheden die medewerkers krijgen. Laat medewerkers anekdotes delen over carrièremogelijkheden. Horizontaal en verticaal.

Leiderschap
De CEO of een senior manager kan over zijn of haar ervaringen en carrière bij de organisatie vertellen, alsmede over de doelstellingen en de missie van de organisatie.

Successen
Schrijf een artikel over de successen van de organisatie of van individuele medewerkers. Bijvoorbeeld prijzen die gewonnen zijn. Zie het als een leuk, informeel persbericht. Potentiële medewerkers krijgen zo het gevoel dat ze onderdeel zijn van een succesvolle organisatie, waarop ze trots kunnen zijn. Dit is vooral belangrijk voor organisaties die niet kunnen concurreren op basis van arbeidsvoorwaarden.

Het grotere geheel
Potentiële medewerkers willen hun eigen waarden gereflecteerd zien in de waarden van de organisatie. Zij willen zich met trots aan de organisatie kunnen verbinden. Zet je je in voor de lokale gemeenschap, neem je je maatschappelijke verantwoordelijkheid of ben je though leader, laat dat dan zien.

De juiste content helpt om de juiste kandidaten aan te trekken en deze ook daadwerkelijk tot solliciteren te laten overgaan. Wienkers en Ellis zijn ervan overtuigd dat deze content, die binnen zes maanden gerealiseerd kan zijn, een dramatische impact heeft op het wervingsproces.

Bron: ERE Media 21 september 2015
23-09-2015

Inspiratie Lab