Opleiding en ontwikkeling vergroot loyaliteit werknemers

Het belang van opleiden en ontwikkelen neemt de laatste jaren alleen maar toe. Werknemers werken langer door waardoor zij zich – ook op oudere leeftijd – moeten blijven ontwikkelen om in hun werk bij te blijven. Vaak zien organisaties opleiden en ontwikkelen als een verplicht nummer waarbij werknemers aan hun verplichte vakkennis kunnen werken. ‘Onterecht’, vindt Simone Lexmond van Falke & Verbaan Ontwikkeling (FVO).

'Continu leren en ontwikkelen geeft medewerkers de mogelijkheid nieuw gedrag aan te leren en voorkomt dat zij terugvallen in oud (ongewenst) gedrag. Zo kan de organisatie stappen vooruitzetten, de wendbaarheid vergroten en soepeler inspelen op de veranderingen vandaag de dag', aldus Lexmond. Een HR-opleiding om de organisatie vooruit te helpen is bijvoorbeeld de leergang tot Register Sociaal Bedrijfskundig Adviseur. 'Daarmee vergroot je de samenhang tussen alle individuele inzetbaarheidsspecialisten waardoor je uiteindelijk een beter resultaat behaalt in verzuimbeheersing.'

Voordelen voor de werknemer

Uiteraard profiteert niet alleen je organisatie van opleiding en ontwikkeling. Je medewerker profiteert zelf nog veel meer van zijn eigen ontwikkeling. 'Op de eerste plaats is een ontwikkelde medewerker aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Betere kwalificaties zorgen voor een stevigere duurzame inzetbaarheid. Daarnaast neemt de loyaliteit en productiviteit van ontwikkelde medewerkers toe. Zij ervaren meer werkplezier en presteren daarom simpelweg beter.' De loyaliteit van werknemers neemt dus toe, terwijl veel organisaties juist de hand op de knip houden omdat ze bang zijn dat een opgeleide medewerker sneller vertrekt. 'Daarmee doen organisaties zichzelf te kort. Medewerkers werken tegenwoordig inderdaad minder lang bij dezelfde werkgever, maar een opleiding kan er juist voor zorgen dat ze meer waardering voor hun werkplek voelen. Daar komt bij dat organisaties het opleiden van personeel als een gezamenlijke verantwoordelijkheid moeten zien. Als elke medewerker zich ontwikkelt, profiteert iedereen ervan. Een opgeleide medewerker vertrekt, maar je krijgt er ook een ontwikkelde medewerker voor terug.'

Werknemers motiveren

Werknemers kun je soms moeilijk motiveren om deel te nemen aan een opleidingstraject. 'Het is heel belangrijk dat je een duidelijke visie en strategie ontwikkelt. Waar willen we als organisatie naartoe en wat hebben we daarvoor nodig (dus ook aan kennis en vaardigheden)? Betrek medewerkers nauw bij dit proces. Als zij richting kunnen geven aan hun eigen opleidings- en ontwikkelingsplan dan versterkt dit de betrokkenheid bij het doel en staan zij ook meer open om te leren', zegt Lexmond. Tot slot is ook voorbeeldgedrag belangrijk. 'Laat aan je medewerkers zien wat je zelf doet om je te ontwikkelen. Goed voorbeeld doet goed volgen.'
24-05-2016

Inspiratie Lab