Hoe werf ik millennials in 2016

Ze zijn nu al de grootste groep op de arbeidsmarkt en zullen in de toekomst een steeds belangrijkere rol innemen. De millennials(18-35 jaar oud). 

Een generatie die bekend staat om haar geheel eigen visie op het werken van nu. Ze snappen de nieuwste technologieën, nemen het heft in eigen hand en weten, ondanks hun jonge leeftijd, precies wat ze willen. Maar wat maakt deze generatie zo anders dan haar voorgangers? En wat kun je daar als werkgever mee? 

Uit een onlangs gehouden onderzoek hebben we de voornaamste conclusies op een rij gezet.

  • Wie millennials aan zich wil binden doet dat niet alleen met een hoger salaris, maar zal ook rekening moeten houden met hun wensen voor flexibiliteit en de vrijheid om af en toe tijd- en plaatsonafhankelijk te kunnen werken. Ook een goede work-life-balance wordt belangrijk gevonden.
  • Daarnaast willen millennials zich graag blijven ontwikkelen. Zowel binnen het bedrijf als op persoonlijk vlak. Bedrijven die hier niet voor zorgen, moeten niet gek opkijken als millennials hierom vertrekken. Zo belangrijk achten ze dit.
  • Millennials kiezen daarom bij voorkeur voor een goot bekend en internationaal bedrijf. De perceptie leeft dat ze daar het meeste kunnen leren. Maar ook andere bedrijven kunnen millennials werven als ze zorgen voor voldoende uitdaging en zingeving in de werkzaamheden.
  • Ook hechten millennials veel waarde aan het hebben van een mentor om te kunnen groeien in hun carrière.

Millennials zullen misschien niet snel vragen om een hoger salaris of een promotie omdat ze zich daar nog niet zelfverzekerd genoeg over voelen. Maar wie daar als bedrijf te makkelijk over denkt, kan ze gauw kwijtraken, want millennials willen na hun eerste baan wel snel kunnen groeien.
Wie de generatie van de toekomst dus ook voor de toekomst wil behouden, zal daarin moeten durven investeren. In voldoende salaris – ook als daar niet direct om gevraagd wordt – en vooral in doorgroeikansen en ontwikkelmogelijkheden
30-06-2016

Inspiratie Lab