Hoe Snapchat communicatie op de werkvloer gaat veranderen

Momenteel is Snapchat een van de snelst groeiende sociale netwerken. Volgens generatiespecialist Ryan Jenkins gaat dit sociale netwerk de wijze waarop gecommuniceerd wordt binnen organisaties drastisch veranderen.

Snapchat is een app waarmee je foto's en video's kunt versturen (snaps), die nadat ze bekeken zijn, verdwijnen. Het sociale netwerk, in 2011 gelanceerd, telt nu ruim één miljoen Nederlandse gebruikers. Hiervan gebruikt ruim een half miljoen de app dagelijks. Het gebruik van Snapchat stijgt snel. In het afgelopen jaar kwamen er 200.000 gebruikers bij. Vooralsnog is het vooral populair onder jongeren. 56% van de jongeren tot 21 jaar gebruikt Snapchat. Onder veertigers is dit slechts 1%.

Gevolgen voor organisaties

Onder jongeren, de generaties Millennials en Z, is het dus een zeer populaire app. Dit zijn de generaties die over enkele jaren in meerderheid op de werkvloer te vinden zijn. Volgens Jenkins verandert de app de wijze waarop jongeren (willen) communiceren aanzienlijk.
Op welke wijze verandert dit dan communicatievoorkeuren?

1. Urgentiebesef.
Snapchat-content heeft een levensduur van 1 dag, daarna verdwijnt het. Dit creëert een urgentiebesef. Stel je eens voor dat e-mails na 24 uur zouden verdwijnen? Dan zou er sneller op gereageerd worden. Wellicht verklaart dit, volgens Jenkins, het feit dat de generatie Z het snelst op e-mails reageert (binnen 13 minuten), gevolgd door Millennials (gemiddeld 16 minuten). Oudere generaties doen er gemiddeld 24 tot 47 minuten over om te reageren.

2. Meer waarde toegekend aan transparantie en authenticiteit. 
Omdat een snap weer snel verdwijnt voelt iemand die een snap stuurt minder druk om de perfecte video of foto te maken. Gebruikers 'zijn bevrijd' en kunnen zichzelf zijn, uitdrukken wat zij op dat moment voelen, omdat ze weten dat de content snel verdwijnt en niet online blijft staan, zoals een Facebook-post.

3. Betere storytelling
Foto's worden gebruikt voor het bewaren van herinneringen. Maar jongere generaties gebruiken Snapchat om middels foto's met elkaar te praten. Snapchat toont content in chronologische volgorde, zodat het echt een verhaal vertelt. Gebruikers worden meegenomen in een verhaal, terwijl ze meteen kunnen reageren op de storyteller. Wederzijdse interactie dus.

4. Eenvoudig en beknopt.
Snapchat biedt expres slechts een beperkt aantal kanalen aan die gebruikers kunnen volgen. De content die via deze kanalen aangeboden wordt, moet eenvoudig te consumeren zijn. Omdat content slechts (maximaal) 10 seconden zichtbaar is, moet het beknopt en licht verteerbaar zijn.

5. Meer gebruik van mobiele video en multimedia. 
Voor jongeren is communiceren met tekst die in een plaatje of video is geplakt via een mobiel apparaat de nieuwe norm. Cisco voorspelt dat in 2019 driekwart van het wereldwijze mobiele dataverkeer het gevolg is van het verzenden en afspelen van video's. Jenkins verwacht dat, met de toetreding van Millennials en de generatie Z tot de arbeidsmarkt, steeds vaker van Snapchat-achtige video en communicatie gebruikt zal worden gemaakt op de werkvloer.

De acceptatie van nieuwe media, denk maar aan sms en Facebook, gaat snel. Jenkins roept werkgevers daarom op om niet de ogen voor nieuwe media als Snapchat te sluiten, maar de invloed ervan te accepteren en communicatie aan te passen.
10-02-2016

Inspiratie Lab