Die ene fout die recruiters keer op keer maken

Recruiters die geen feedback geven aan afgewezen sollicitanten beschadigen het employer brand.

Uit het 2015 Talent Trends onderzoek van LinkedIn blijkt dat bestuurders employer branding (zeer) belangrijk vinden. Driekwart van de bestuurders betrokken bij HR-aangelegenheden zegt dat het employer brand een significante impact heeft op het vermogen om talent aan te trekken. Er wordt dus flink geïnvesteerd in het employer brand, door mooie websites te bouwen, content te produceren die toont hoe gaaf het is om voor het bedrijf te werken en medewerkers aan te moedigen hun werkgever te promoten.

Maar al die inspanningen, zo beweert LinkedIn consultant Paul Petrone, worden teniet gedaan door één fout die veel recruiters maken. Ze zien af van het sturen van een follow-up email.


Het probleem

Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat 94% van alle kandidaten terugkoppeling wil krijgen van de werkgever als zij gesolliciteerd hebben. En als ze een gesprek hebben gehad en afgewezen worden, willen ze weten waarom. Echter, recruiters reageren lang niet altijd op kandidaten en als ze dat wel doen, geven ze slechts in vier op de tien gevallen echte feedback.
Kandidaten voelen zich daardoor niet serieus genomen door het bedrijf. Ze zullen in de toekomst niet weer solliciteren. Sterker nog, ze zullen ook hun vrienden aanraden er niet te solliciteren.

Als je kandidaten wel feedback geeft zijn ze vier keer meer genegen om in de toekomst op een andere openstaande vacature bij het betreffende bedrijf te reageren.
Als een recruiter geen feedback geeft is dat zeer schadelijk voor het employer brand. Immers, de helft van de hoger geschoolde sollicitanten vraagt eerst aan vrienden en collega's wat zij van een bepaald bedrijf vinden voor zij daadwerkelijk solliciteren. Als het antwoord negatief is, solliciteren zij vaak niet.

De oplossing

De oplossing is volgens Petrone simpel: geef feedback aan kandidaten. Dat hoeft niet eens via de telefoon, via email is vaak voldoende. De opbouwende kritiek moet erop gericht zijn de kandidaat te laten zien wat wel de juiste weg is naar succes. Ga in op specifieke zaken, zoals ervaring opbouwen op een bepaald terrein, het aanscherpen van analytische vaardigheden, etc.

Band opbouwen

Op een vacature kunnen makkelijk 200 personen reageren. Dat betekent dat 199 personen teleurgesteld moeten worden. Als je deze personen ergert of beledigt, zullen zij dat doorvertellen aan hun netwerk. Uiteraard schaadt dat het employer brand. Zie het vervullen van een vacature dus niet als een proces waarbij 1 persoon wint en de rest verliest. Het biedt juist een zeldzame mogelijkheid om een band op te bouwen met interessante kandidaten, die in de toekomst wellicht wel de juiste kandidaat voor een openstaande vacature blijken te zijn. Door op deze wijze met sollicitanten om te gaan bouw je echt aan het employer brand, waardoor je in de toekomst talenten én hun vrienden en collega's kunt werven, zo besluit Petrone.

18-06-2015

Inspiratie Lab