De vijf elementen van een onweerstaanbare organisatie

De vijf elementen van een onweerstaanbare organisatieOrganisaties moeten alles op alles zetten om een betekenisvolle, menselijke omgeving te creëren, die talent aantrekt en waar medewerkers betrokken en productief zijn.
 
Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte. In haar boek Thrive pleit auteur en columniste Arianna Huffington voor een andere benadering van succes. Rustiger aan doen, niet alles willen volgen, meer slapen en meer bewust met het leven bezig zijn. Gezonde mensen zijn niet alleen gelukkiger, ze nemen betere beslissingen, zijn betere leiders en zijn waardevoller voor hun werkgever.

Niet betrokken en gestrest

Consultant Josh Bersin vraagt zich af of bestuurders en managers zich dit realiseren. In hoeverre worden werkplekken gecreëerd die echt het beste uit mensen naar boven halen? Over het algemeen gebeurt dit niet. Medewerkers zijn niet betrokken en hebben last van stress. In het eerder genoemde onderzoek komt naar voren dat 79% van de werkgevers zich zorgen maakt over betrokkenheid en retentie. Bovendien ziet twee derde van de managers 'de overbelaste medewerker' als een van de grootste uitdagingen voor de organisatie. Slechts 8% van de werkgevers geeft aan een programma te hebben om medewerkers met overbelasting te laten omgaan.

Slechts een handjevol werkgevers creëert dus een omgeving waarin medewerkers betrokken en productief zijn en waarvoor sollicitanten in de rij staan. Deze organisaties hebben de volgende vijf elementen op orde

1. Betekenisvol werk

De grootste en misschien wel de belangrijkste uitdaging is medewerkers voldoende tijd en autonomie te geven om hun werk te doen. Geef medewerkers de middelen om te slagen en betaal hen behoorlijk.

2. Goed management

Goed management is voor iedere organisatie belangrijk. Er moet geïnvesteerd worden in het aannemen en ontwikkelen van managers en leiders. Medewerkers moeten gecoacht worden en feedback en mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen. Managers moeten medewerkers helpen bij het vinden van een juiste werk/privébalans en hen laten zien hoe zij bijdragen aan het grotere geheel.

3. Groeimogelijkheden 

Een van de belangrijkste redenen om te vertrekken bij een organisatie is een gebrek aan groeimogelijkheden. Organisaties die hun medewerkers trainen, aandacht besteden aan interne mobiliteit en investeren in carrièreontwikkeling presteren beter dan organisaties die dat niet doen.

Uiteraard kan niet iedereen promotie maken. Organisaties kunnen echter wel steeds nieuwe uitdagingen bieden door bijvoorbeeld functieroulatie. Dit zorgt voor betrokken medewerkers die zich voortdurend blijven ontwikkelen.

4. Een veelomvattende, flexibele, leuke omgeving

Organisaties die net een stapje verder gaan voor hun medewerkers hebben meer betrokken medewerkers. Sommige organisaties bieden sportfaciliteiten, de mogelijkheid om een powernap te doen, stoelmassages of de mogelijkheid om werktijden flexibel in te vullen. Online schoenenwinkel Zappos is het ultieme voorbeeld van 'a fun place to work'.

5. Betrouwbare leiders

Het vijfde element is inspirerend leiderschap. De dagen van de door winst geobsedeerde leiders zijn geteld, aldus Bersin.

Managers realiseren zich dat de ziel van de organisatie mensen inspireert, zoals een duidelijke missie en leiders die kijken naar het welzijn van medewerkers.

Volgens Bersin moeten organisaties verder kijken dan het medewerkertevredenheidsonderzoek. Organisaties moeten met een holistische blik kijken naar de ervaringen van medewerkers op de werkvloer. Doen zij dat op de juiste manier, dan worden zij onweerstaanbare werkgevers, een zeer belangrijk concurrentievoordeel.

(Bron: Bersin.com en P&O actueel)
20-05-2015

Inspiratie Lab