7 opmerkelijke functies die over 10 jaar bestaan

Dankzij technologische vooruitgang en veranderende behoeften op de werkvloer ontstaan nieuwe functies. Volgens futuroloog Thomas Frey bestaat 60% van de functies die in de komende 10 jaar ontstaat nu nog niet.

De arbeidsmarkt is voortdurend in beweging. HR-professionals zullen steeds moeten kijken naar de behoeften van de organisatie en daarop het functiehuis en werving moeten aanpassen.

Hierbij alvast 7 functies die (wellicht) in de toekomst zullen ontstaan:

1. Digitale ontwenningstherapeut
Check je continue mail en Facebook in bed? Voortdurend vermoeide ogen? De digitale ontwenningstherapeut helpt je bij het vormen van gezondere technologie-gewoonten.

2. Crowdfunding Specialist
Waarom een beroep doen op risicokapitaal als fondsen overal vandaan kunnen komen? Een Crowdfunding Specialist helpt organisaties bij het aanboren van alternatieve geldstromen via bijvoorbeeld Kickstarter of Kapitaal op Maat.

3. Adviseur Productiviteit
Soms lijkt het erop alsof we door alle nieuwe technologische mogelijkheden meer tijd verspillen dan ooit. Een productiviteitsadviseur zorgt ervoor dat die nieuwe technologie productief wordt ingezet.

4. Stadsherder
Verstedelijking is een trend die doorzet. Daarmee komt er steeds meer behoefte aan vers voedsel binnen de stadsgrenzen. De stadsherder transformeert stadstuinen tot productieve, duurzame voedselbronnen.

5. Plaatsvervangende videomaker
De plaatsvervangende videomaker legt unieke ervaringen vast (bijvoorbeeld via GoPro, waarmee je live een gevaarlijke offpiste afdaling of een basejump-sprong kunt vastleggen) die geconsumeerd worden door thuisblijvers.

6. Quantified-Self Privétrainer
Het meten van de gezondheid met behulp van technologie is sterk in ontwikkeling. Data die o.a. via wearables verzameld worden, worden door de Quantified self privétrainer omgezet in effectieve, op maat gemaakte trainingsprogramma's.

7. Culturele Intelligence Agent
Een professional die voortdurend speurt naar de opkomende trends in muziek, design, gaming, mode, technologie en in de keuken. Deze trends vormen de brandstof voor disruptieve groei en innovatie van organisaties.

Dit artikel is een innovatieve manier van arbeidsmarktcommunicatie. Het blijkt namelijk dat dit een "advertentie" is voor de werving van een Culturele Intelligence Agent door een grote voedselmiddelenfabrikant. Kandidaten worden opgeroepen op deze functie te solliciteren.

Bron: Mashable BrandSpeak 
22-10-2015

Inspiratie Lab